Nieuwe praktijk? Volg deze 3 stappen en zorg voor een stormloop aan patiënt inschrijvingen!

by | Oct 9, 2020 | Social media marketing | 0 comments

Nieuwe praktijk? Volg deze 3 stappen en zorg voor een stormloop aan patiënt inschrijvingen!

Als je een nieuwe praktijk wilt openen, of dit wellicht onlangs al gedaan hebt dan ben je ontzettend druk met al het regelwerk.

De kans is groot dat je nog helemaal niet goed nagedacht hebt over het aantrekken van nieuwe patiënten.

Omdat nieuwe inschrijvingen natuurlijk essentieel zijn om jouw praktijk draaiende te houden en succesvol te maken, leg ik je hieronder precies uit welke strategie ik met mijn bedrijf gebruik om een praktijk op de kaart te zetten.

Je kunt er dan zelf mee aan de slag gaan, het iemand anders laten doen óf mij een berichtje sturen om te kijken of mijn team en ik jullie hierbij kunnen helpen en of wij een goede match zijn 😉.

Stap 1: Zichtbaarheid

Allereerst is het belangrijk dat jullie vindbaar zijn in Google. 99% van de mensen die opzoek zijn naar een tandarts, zoekt hiernaar via Google.

Deze mensen zijn al op zoek. Dit zijn dus de “makkelijkste” mensen om binnen te halen als nieuwe cliënt / patiënt.

Zorg er daarom voor dat jouw praktijk gelijk bovenaan in de Google zoekresultaten komt.

En dan niet alleen als men zoekt naar jouw praktijknaam, maar ook als men zoekt naar termen als “tandarts in de buurt”, “beste tandarts woonplaats”, “wortelkanaalbehandeling”, “hoe duur is een kroon”.

Je wilt ervoor zorgen dat mensen op elk mogelijke manier gelijk op jullie website terecht komen.

De snelste manier om dit te doen is door te adverteren via Google Ads.

Met deze manier van adverteren betaal je Google om jouw bovenaan in de zoekresultaten te laten komen.

Zet je dit vandaag nog in, dan ben je vandaag gelijk vindbaar 😉.

Stap 2: Naamsbekendheid

Een andere manier die zorgt voor een stormloop aan nieuwe patiënt inschrijvingen is door jullie verhaal naar buiten te brengen op social media.

Bijvoorbeeld:

  • Wie zijn jullie?
  • Wie werken er allemaal bij jullie?
  • Hoe gaan jullie te werk als iemand zich bij jullie inschrijft?
  • Uitleg over verschillende soorten behandelingen

Je kunt een reeks berichten schrijven waarin jullie stapje voor stapje uitleggen wie jullie zijn, waar jullie voor staan, waarom jullie zijn begonnen etc.

Op deze screenshot zie je een voorbeeld van een bericht dat mijn team en ik hebben gemaakt voor een praktijk in Meteren & Geldermalsen.

Zoals je ziet heeft dit bericht bijna 173.000 mensen in de buurt bereikt.

Voorbeeld berichten

Om het nog makkelijker voor je te maken geef ik hieronder een lijstje van berichten die je kunt maken, in chronologische volgorde:

  1. Een algemeen bericht met een beknopte uitleg over wie jullie zijn en wat jullie doen.
  2. Een bericht over de eigenaar, wie is hij/zij en waarom is hij/zij de praktijk gestart
  3. Een bericht over de medewerkers (het beste is om voor iedere medewerker een apart bericht te maken met foto erbij).
  4. Een bericht over de locatie (waar zitten jullie, hoeveel behandelkamers hebben jullie, hoe ziet het eruit van binnen).
  5. Wat is cariës en hoe kun je dit voorkomen?
  6. Wat is een wortelkanaalbehandeling?
  7. Wat zijn kronen en bruggen en voor wie is dit?
  8. Waarom is het zo belangrijk om dagelijks te stoken / flossen?

Enzovoorts 😄 – vergeet er niet een leuke foto bij te doen!

Stap 3: Adverteren op Social Media

Jammer genoeg is het posten van leuke berichten op Facebook niet genoeg.

Als je iets plaatst op Facebook betekent het namelijk niet dat de mensen in de buurt het ook allemaal zien.

Het betekent zelfs niet dat de mensen die jouw Facebook pagina volgen ook alle berichten voorbij zien komen die jullie plaatsen.

Facebook wil namelijk geld verdienen – en daarom is het noodzakelijk dat je de berichten die je plaatst gaat adverteren aan de achterkant van het Facebook systeem.

Wellicht klinkt dit een beetje negatief.

Maar: this is where the magic happens!

Want als je de berichten gaat adverteren aan de achterkant van het Facebook systeem, kun je precies aangeven aan wie jij de berichten wilt tonen.

Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je de berichten wilt laten zien aan iedereen tussen de 25 en 60 jaar die in een straal van 5 kilometer om de praktijk heen woont.

En dan kun je er bijvoorbeeld ook nog eens voor kiezen om de berichten niet te adverteren aan iedereen die al wél bij jullie ingeschreven staat.

Zo zorg je ervoor dat het budget van de advertenties optimaal benut wordt.

Ik kan hier uren over door schrijven. Maar ik wil het beknopt voor je houden en niet te ingewikkeld maken 😅.

Wat zijn de voordelen van deze strategie?

Deze “storytelling” strategie heeft een aantal voordelen.

Ik zal ze hieronder even puntsgewijs opnoemen.

  • Je laat jullie persoonlijke kant zien, waardoor mensen jullie sneller vertrouwen
  • De berichten die je gaat adverteren zien er niet uit als advertenties! Daarom hebben mensen niet het idee dat jullie ontzettend reclame zitten te maken.
  • Bijna geen tandartspraktijken die dit doen, dus je onderscheidt jezelf van de concurrentie.
  • Veel mensen zijn nerveus als ze naar de tandarts gaan, door jullie menselijke kant online te laten zien, neemt dit veel angst weg.
  • Je vraagt niet alleen “schrijf je nu in”, maar je deelt waarde, waar mensen iets aan hebben. Dit zorgt ervoor dat je de gunfactor krijgt.

De kracht van de combinatie

Je kunt ervoor kiezen om slechts één van bovengenoemde strategieën in te zetten voor jouw praktijk. Dus je kunt alleen gaan adverteren via Google om zo bovenaan te komen in de zoekresultaten. Of je kunt ervoor kiezen om alleen storytelling te doen via social media (Facebook).

Maar: een hele grote “maar”!

Het effect van de combinatie van deze 2 platformen is bizar. (In a good way 😉) Daarom raden wij altijd aan om beide platformen te gebruiken, zodat ze elkaar versterken.

Met precies deze strategie zorgden mijn team en ik voor meer dan 600 nieuwe patiënt inschrijvingen voor de praktijk in Meteren & Geldermalsen in de eerste 6 maanden van 2020.

Waar Covid19 tussenkwam!

Je kunt je wellicht voorstellen dat dit heel veel roet in het eten heeft gegooid. Maar ondanks Corona zijn dit even goed hele mooie resultaten.

Als je hier vragen over hebt mag je mij altijd een berichtje sturen! ✉

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *